We zijn alweer op de helft!

30 mei 2019 - Miagao, Filipijnen

Halloooo lieve lezers,

Ik ben al bijna 6 weken in de Filipijnen wat dus betekend dat mijn laatste 4 stage weken zijn aangebroken. Morgen gaan wij een week op vakantie naar Boracay, waar we vakallerlei leuke dingen gaan doen. Wat heb ik de afgelopen week allemaal gedaan?

Woensdag 22 mei: Vandaag is onze tweede dag in het guimbal ziekenhuis. Vandaag zijn we begonnen bij een verloskundige praktijk. We hebben samen met de verloskundige alle moeders gecontroleerd. Ik heb bij alle moeders de bloeddruk gemeten. De verloskundige heeft bij de moeders geluisterd met een echoapparaat, naar het hartje van de baby. Het was erg mooi om het hartje van de baby te horen.

Er kwam een 18-jarige moeder naar de verloskundige praktijk en ze was nog niet heel erg lang zwanger. Toen we naar het hartje van de baby luisterde, hoorde we geen hart toon. Na enige tijd geluisterd te hebben. Zijn we tot de conclusie dat het kindje is overleden in de buik van de moeder. Dit was best wel heftig, omdat je bij de andere moeders het harte van de baby wel kon horen en dan de blijdschap van de moeders op hun gezicht zag. Deze moeder bleef er heel erg kalm onder en je kon niet echt iets aan haar merken. Ik vond het best lastig, ook omdat je nu al meerdere bevallingen hebt gezien en ziet hoe iets moois er op de wereld komt, dat je dat te horen krijgt dat het kindje is overleden is, geeft dat best wel een impact.

Op de check-up waren er best wel wat jonge moeders. De jongste moeder die we hebben gezien was 15 jaar, dit meisje was al getrouwd. Soms sta je in de ene verbazing na de andere verbazing.

Keizersnee

We waren in de verkoeverkamer aan het wachten, tot dat we te horen kregen dat er zo een vrouw binnen zou komen die een spoedsectio zou krijgen. Dit was mijn eerste keizersnee. In Nederland maken ze bij een keizersnee een horizontale incisie net boven het schaambeen. Hier in het ziekenhuis maken ze de incisie verticaal. Het was erg mooi om te zien hoe ze de buik open maakte. Toen de buik open was, met wat geweld. Je zag de baby nog in de vruchtzak zitten. Ze prikken dan een gaatje in de vruchtzak en al het vruchtwater spoot er echt letterlijk uit. Vrijwel daarna kwam de baby ter wereld. Ik mocht samen met de verloskundige helpen met de baby schoon maken en het aankleden van de baby. Ook hebben we de baby gewogen en de andere controles gedaan. Het kindje was helemaal gezond. Mw. kreeg een keizersnee, omdat het kind te groot was om door de normale weg te bevallen.

2AB8D882-04A2-4F74-ADCF-06D78AD541414108B599-84B7-41A2-BCAA-94BF10C74274

Donderdag 23 mei:

Vandaag zijn we met Janice naar de foundation geweest en hebben we een leuke dag met de kinderen er van gemaakt. En we hebben wederom weer hele leuke foto’s gemaakt. De foto’s kun je onderin de blog vinden.

6AED3CCF-2B53-4813-8172-79A5BD05821BD4E9A7FE-3FD0-4A7A-827C-E213C8E56A4469F0E8DA-1AB5-4B95-BDC6-8126FE382668

Vrijdag 24 mei:

Vandaag is Daan jarig en dat hebben we dan ook gevierd. We hadden een lekkere taart gehaald en we hebben voor hem gezongen. Om 12 uur hebben we allemaal spelletjes gedaan en hebben we geproost op daan zijn verjaardag.

Uitgaan in Iloilo

Vandaag zijn we samen met de arts van het health center uitgegaan in iloilo. Van de voren waren we uit wezen eten en heb ik heerlijke spareribs gehad. Daarna zijn we met zijn allen uitgegaan naar een uitgaansgelegenheid, het was echt super gezellig. Toen we daar kwamen, kwamen we tot onze verbazing onze verbazing onze stagebegeleider tegen. Dat was erg leuk. We zijn rond een uur of half 2 zijn we naar huis gegaan en hebben we thuis bij de arts geslapen. We hadden een hele 3deverdieping voor ons zelf. Er lagen allemaal matrassen op de grond. Na een erg korte nacht, we hadden allemaal niet zo heel goed geslapen, had de arts een heerlijk ontbijt voor ons gemaakt. Ze had heerlijk eieren voor ons gebakken. Daarna zijn we naar de sm-moll gegaan. waar we boodschappen hebben gedaan. We hebben na 5 weken in de supermarkt kaas gevonden!! En boterhamvlees. Je moet echt weten hoe blij ik daar me was. Ook hebben we een tostiapparaat gekocht, om heerlijke tosti’s te bakken. De volgende dag hebben we het tostiapparaat meteen gebruikt om heerlijke hamburgers te bakken. Die smaakte echt heerlijk!!

D4DCC70B-7FB7-4FD7-866C-86227E426F02E55481FB-E3F4-4BFA-958A-600E63E1F0BB

Zaterdag nacht onweerde en regende het hier echt superhard. Buiten hebben wij een hutje en dat is denk ik 2 meter van onze deur vandaan en het hutje kon je niet zien. Door de onweer, was onze stroom uitgevallen, waardoor we de hele nacht geen stroom hadden. Het was echt niet te doen binnen in de kamer, het was zo warm en benauwd. Het komt hier regelmatig voor dat de stroom uitviel. In de ochtend rond een uur of tien begon de airco weer te draaien, iris super blij, toen die na 2 min weer uitviel. De stoom was er weer uitgevallen. Het bleek dat er een boom tegen de elektrische tijds draden aan hing, waardoor de stoppen er steeds uitvlogen. Ze hebben toen meteen die boom gekapt en na een half uur hadden we weer stoom. We waren allemaal weer erg blij dat de stoom het weer deed.

Maandag: vandaag begon onze tweede week in het Guimbal ziekenhuis. Toen we binnen kwamen lag er een mw. op de bevallingstafel en er liep een andere mw. rond om haar weeën op te vangen. Mw. werd gecontroleerd hoe veel cm. ontsluiting ze had en de arts vertelde dat ze 7 cm had. Echt binnen no time zat ze aan de 10 cm en kon ze gaan beginnen met persen. Voor mw. was dit haar eerste bevalling. De bevalling verliep voorspoedig. Door het harde persen was mw. wel ingescheurd. Toen de baby geboren was, moet de placenta er ook uit. Het is dan de bedoeling dat de placenta er helemaal goed uitkomt, omdat als er een stukje placenta achterblijft kan dit een ernstige bloeding of andere compilaties veroorzaken. Bij haar kwam de baarmoeder er niet helemaal goed uit, wat ze deden is dat ze heel erg hard over de buik van de moeder heen deden wrijven en toch proberen om de stukjes placenta eruit te krijgen. Na een tijdje hebben ze toch de hele placenta kunnen verwijderen. Wel had de moeder veel bloed verloren, ze bleef nog even voor observatie. Toen zij bevallen was, was de andere mw. ook op de bevallingstafel gaan liggen en zij mocht ook beginnen met persen. De arts was nog niet eens klaar met de andere moeder en ze kon verder met het helpen van deze moeder. Deze mw. was 21 jaar en dit was haar 3dekind. Bij haar ging de bevalling erg voorspoedig en binnen een half uur is ze geboren van een kers verse zoon. Ook met dit kind ging alles goed! Toen we klaar waren met het assisteren van de tweede bevalling, kwam er een andere moeder binnen voor een sectio. Ook deze bevalling verliep goed. In deze paar uur zijn er 3 kersverse gezonde baby’s geboren. Ik vond het echt geweldig! In de middag was het erg rustig, we hebben de ochtend met elkaar doorgesproken en we zijn aan het einde van de middag naar huis gegaan.

56C5184B-288F-4D1B-AA8B-55AC9FEF9A68ED470689-B8BB-41D9-95DC-63E6CAB4F58FBFAEE13D-53D2-4051-BCD3-9F24B0B407CD8728DC03-6C99-4555-A575-09B2804B3FD6

Dinsdag:

15 jarige jonge

Er kwam een 15-jarige jongen binnen op de spoedeisende hulp, Hij kwam met de ambulance vanuit het health center in Miagoa. Hij kwam geïntubeerd binnen en ze waren hem aan het beademen met een beademingsballon. Intuberen is dat ze een buisje in de mond/ keel holte plaatsen, zodat de ademweg vrij blijft en dat ze hem makkelijk kunnen beademen. De jongen lag helemaal te schokken. De arts vertelde mij dat deze jongen heel veel muggenspray had ingeslikt en ook veel drank op had. De arts vertelde mij dat hij een erg sterke jongen is, omdat ze vaak zien dat mensen dit niet overleven. Ze hebben het kots wat zich in de mond bevindt allemaal met een machine eruit gezogen. Deze jongen is later in de middag met de ambulance naar het doctershospital in Iloilo gegaan. De hele familie is met hem in de ambulance gegaan, op weg naar het ziekenhuis.

De volgende dag kregen wij te horen dat deze jongen het niet had overleefd en dat hij door het innemen van de muggenspray is komen te overleiden.

Met de ambulance naar huis gebracht!

92B1A376-447A-4D62-A964-BB1A98A650C6608AADF3-0F75-4D18-B41C-515CEC88E8C1

Baloute

Vandaag woensdag 29 mei hebben wij Baloute gegeten. Als eerste die avond zijn we bij Janice wezen eten. Janjan had voor ons gekookt. Daarna hebben wij met zijn allen karaoke gezongen. Later op de avond vroeg Janice aan ons of dat we Baloute wilden eten. Wij waren allemaal best wel geschrokken en verbaast, omdat wij niet hadden verwacht dat wij dat vanavond zouden eten. Janjan ging voor ons opzoek naar Baloute. Baloute is een eenden ei, waar een embryo in zit van 10 dagen. Na een tijdje had Janjan Baloute gevonden en was voor ons de hoogste tijd om het te gaan proeven. Eerlijk gezegd zag ik er best wel tegen op om Baloute te gaan eten. Toen de eieren op tafel lagen hebben we ze eerst geschild. Toen we ze gingen schillen, kwam er een nare geur van het ei af. Dat maakte mijn zin nog minder om het gaan te proberen. Toen we het ei hadden geschild, was het tijd om een hap te nemen. Iedereen had elkaar gefilmd, hoe we het ei deden opeten. Nou eerlijk gezegd ik vond het ei echt niet lekker! Maar ik ben toch trots op mezelf dat ik het geprobeerd heb.

89AC6DDD-0779-4A85-9485-209C61F276F1FBF09930-C633-43AA-A729-DE08DECBDCC8

Dit was het einde van mijn blog en tot de volgende keer!!

Groetjes, Iris

1. Riet Spanjers Willemse:
    30 mei 2019
    Als ik dit allemaal Lee’s heb je al Heel veel mee gemaakt ,de bevallingen dat is voor je ook nieuw denk ik ,en een Keizer’s edebevalling dat is ook erg I Teressant dit is wel een leerzame stage .Ik wens je samen Met de andere stageres nog mooie dagen toe .Met een vr gr van Riet Spanjers Willemse .
  2. Ria Hendriks:
    30 mei 2019
    Prachtig om te lezen wat je allemaal meemaakt. De tijd vliegt, nog maar vier weken en dan zit het er weer op.
    Groetjes en tot de volgende blog.
  3. Christel Kuenen:
    30 mei 2019
    Weer een mooi verhaal Iris!!
    Ik had je gezicht wel eens willen zien, toen je dat ei wilde gaan proeven🥴
    🤣🤣🤣🤣
    Tot.... volgende blog👊🏻