Nog maar 1 week en dan ben ik al weer in Nederland!!

30 juni 2019 - Carles, Filipijnen

Hallo lieve lezers,

Als ik deze blog online zet is het mijn verjaardag. Toch is het vreemd om in een land als dit jarig te zijn. Je krijgt allemaal berichtjes, maar toch voelt het anders omdat je niet bij je familie en vrienden bent. Maar dat mag de pret niet drukken, we hebben gisteravond een gezellige avond gehad en hebben mijn verjaardag goed ingeluid. Hieronder ga ik jullie vertellen wat wij de afgelopen week hebben gedaan. Veel leesplezier.

Weekendje weg met de verpleegkundige en de arts van het health center.

Het weekend van 15 en 16 Juni, zijn we samen met de ars en verpleegkundige een weekend weg geweest. In dit weekend hebben we met een boottour verschillende mooie eilanden bezocht, onder anderen carles. Dit is een heel mooi eiland, waar je helemaal naar boven kan lopen om daar mooie foto’s te maken. Op dat eiland had je allemaal prachtige stenen en schelpen, waar de allemaal torens van hadden gemaakt. Op een ander eiland zijn we met zijn allen op een drakenboot geweest en zijn we de zee op gegaan, dat was supergaaf!! De volgende ochtend moesten we vroeg op, om met de motor naar een oude zeetoren te gaan. Het gebouw kwam uit 1800. Het was erg mooi om te zien hoe de mensen daar vroeger gewerkt hebben. Daarna zijn we met de motor naar de grotten geweest in de bergen. Ook dit was weer erg mooi om te zien. Daarna zijn we terug naar het park gegaan, om te gaan ontbijten. Daarna zijn we weer de boot op gegaan om naar een lagoon te gaan. Dit was echt prachtig, het water was daar zo helderblauw!! Die dag zijn we nog wat meer eilandjes geweest en zijn we weer naar Estancia gevaren en zijn toen weer met taxi terug naar Iloilo gereden. Dit was een erg leuk weekend waar we verschillende activiteiten hebben gedaan. Vanavond gaan we vroeg naar bed, om morgen weer fris en fruitig aan een nieuwe stage week te beginnen.

ECACF2EE-B1C8-44DA-AF58-51F4440A625AFAC5DCF2-ED16-4D88-83A8-2F2AA6EB00A708A7344E-9DE4-408F-9031-8F62CEDCA091A7CD2FE2-A3EA-4A61-AB65-74EECFAE29D1

Maandag en dinsdag

Deze week hebben wij twee dagen stagegelopen in het health center. De eerste dag zijn we met 3 verpleegkundige op fealt juty geweest en zijn we naar verschillende barangy geweest om te kijken of dat alle mensen gezond waren en ook hebben wij gekeken of dat iedereen was geïnjecteerd.

A471FB62-E23E-4A94-82C0-1148000D606A5353F6EC-5073-4707-98A2-E64B1B493F59

De volgende dag hadden we stage in het ziekenhuis. We hebben die dag op de emergency room gestaan. Er was een oudere vrouw op de emergency gekomen, die heet water over haar benen had gekregen. Haar benen waren heel erg verbrand, de verpleegkundige hebben de wond schoongemaakt en hebben het verbonden. Ook waren er twee kleine kinderen met een darminfectie op de emergency room. De twee kinderen lagen aan het infuus.  In de middag was het erg rustig in het healthcenter en ben toen naar buiten gegaan om met de mensen te praten, die daar aan het wachten waren tot dat ze aan de beurt zijn. Ik kwam met een vrouw aan de praat die al 5 uur buiten zat te wachten voor een arts. Het was best sneu, omdat haar dochtertje best veel pijn had. Na ongeveer een uur gekletst te hebben was ze aan de beurt om door een arts gezien te worden.

Feestdagen:

Deze week zijn er in de Filipijnen verschillende feestdagen, waardoor wij deze week weinig stage hebben en er voor gekozen hebben om een weekje weg te gaan. In deze week gaan we vier eilanden bezoeken. We gaan naar Cebu, Siquijor, Oslob  en Bohol. Wat hebben we deze week allemaal gedaan?

Wij hadden na onze stage allemaal ons tas in gepakt, om naar het vliegveld te gaan. Toen we op het vliegveld waren, kregen wij te horen dat onze vlucht morgen gepland stond. Wij stonden allemaal raar te kijken en we zijden tegen elkaar “het is niet anders”. Toen zijn we naar Iloilo gegaan om daar een hotel te gaan boeken. We hebben daar een nachtje overnacht en zijn we de volgende dag lekker in het hotel gaan zwemmen en zijn we de volgende avond gaan vliegen naar Cebu. Toen we veilig geland waren in Cebu zijn we naar ons hotel gegaan en zijn we lekker gaan slapen want het was al 01:00 uur.

De volgende dag zijn Iza, Daan en ik een tempel gaan bezoeken in Cebu. Dit was een Chinese tempel. We vonden het leuk om iets van de cultuur mee te pakken in Cebu. Daarna zijn we met zijn allen naar de sm moll gegaan om daar wat laatste souvenirtjes te halen.

0EB65508-3848-46B0-9D31-D9B9C6CC9D5113EF970D-C8D4-4F69-AFFB-9E42469D0101804CA7F4-AE92-45FD-B3F3-5F24284099A0AD4A78E5-E6ED-4E94-801C-473ECE388DC5

In de avond zijn we met een taxibusje naar Oslob gegaan. De volgende ochtend zijn we om 5:00 uur vertrokken, om naar de whalesharks te gaan. Deze ochtend hebben we met de whalesharks gezwommen. Dit zijn walvishaaien die wel 8m lang kunnen zijn. Het was echt een geweldige ervaring om met deze dieren te mogen zwemmen. De haaien zwommen echt heel dicht langs je op. Af en toe had ik wel een kriebel in mijn buik. We hebben ongeveer een half uur met de walvishaaien gezwommen en zijn toen naar ons hotel gegaan, om even bij te komen. De volgende dag zijn we naar het stand gegaan en hebben we de Kawasan watervallen bezocht.

9B459968-EA81-4AEE-9630-FBB1A589899AA7764158-7CA8-4F07-9FC0-C8E60819A4B565E008B9-8713-4E89-AAF7-CFFC5391D6C9

Bohol: Toen we met de boot in Bohol aankwamen, zijn we scooters gaan huren en zijn we met de scooter naar een verblijf gegaan waar spookdiertjes leven. Dit zijn hele kleine aapjes die eigenlijk nachts actief zijn. Van deze aapjes zijn er nog maar 5 op de hele wereld. In het verblijf moet je ook heel stil zijn, omdat ze anders kunnen schrikkenen en dan dood neer kunnen vallen.

751E99C5-E535-41E6-9832-63BAC4F70B49

Daarna zijn we met de scooters naar de man-made forest gegaan. Dit is een hele lange highway die erg bekend staat om zijn talrijke bomen. Het is echt een hele mooie weg waar we verschillende foto’s hebben gemaakt. Toen we met de scooter naar ons hotel reden, begon het heel hard te regenen we zijn toen gaan schuilen onder een heel klein hutje. We dachten dat het een goed hutje was, maar het water kwam gewoon door het dak heen.

2D64F5BE-74B7-4D27-A914-86788A820FAC

De volgende dag zijn we naar de choclate hills gegaan. Als je er naar toe rijdt, dan rij je over hele mooie wegen heen en rij je door verschillende barancy (dorpjes) heen. Toen we daar waren moest je een trap van 240 treden oplopen, om bij de choclate hills te komen. De choclate hills zijn allemaal kleine bergen die in de loop van de tijd bruin worden. De choclate hills is een bezienswaardigheid in Bohol. Dit is weer in ding die ik kan afstrepen van mijn lijstje.

34E369EF-014D-4154-90E9-F5CC564F1B89C7C9CCA9-7228-4454-897B-F34B35A8E9AA42798EAA-7C78-4D4B-BEBE-FE9BFDFBAF69

In de avond zijn we weer met de taxi naar de airport gegaan en zijn we die avond terug naar Iloilo gevlogen.

Volgende week is al ons laatste week. De tijd vliegt voorbij. We hebben al zo veel leuke dingen gedaan en hebben al zo veel gezien en geleerd.

Dit was het einde van mijn blog en tot gauw.

Groetjes, Iris

1. Ria Hendriks:
    30 juni 2019
    Goed bezig Iris .
    Fijn om te horen dat je genoten hebt. Geniet van je laatste dagen.
    Groetjes Ria Hendriks