We zijn al bijna op de helft, de tijd vliegt voorbij!!

22 mei 2019 - Miagao, Filipijnen

Hoi lieve lezers,

Ik ben nu alweer langer als een maand in de Filipijnen en de tijd vliegt voorbij! Ik heb jullie weer zo veel te vertellen dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Ik heb vorige week geen blog online gezet, omdat ik een aantal dagen ziek ben geweest, nu voel ik me weer beter! Ik wens jullie heel veel leesplezier!

We zijn al bijna op de helft, wat vliegt de tijd toch snel voorbij!!

Donderdag 9 Mei: vandaag ben ik samen met Iza, Janne, Femke, Lara naar de Filipino foundation gegaan. Toen we daar waren, hebben we met de kinderen bellengeblazen en hebben we liedjes met ze gezongen. Daarna ben ik samen met Slives een kleurplaat gaan tekenen. Silves is een meisje met een handicap. De kinderen die naar de foundation komen hebben een handicap of hebben psychische problemen. Ze noemen de kinderen op de foundation “special children”.

Toen dat klaar waren met tekenen, hebben we allemaal grote ballonnen uit mijn tas gehaald en hebben wie die met zijn allen opgeblazen. De kinderen vonden het geweldig! Ze hebben leuk met de bollonen gespeeld en er zijn wederom leuke foto’s gemaakt.

E4818494-5CA5-422F-9F36-21526048080C3B69C709-F890-4340-972B-91FB7A5E5BE9

Avonds zijn we bij Sulu garden gaan eten, we hebben daar heerlijk gegeten. Ik had een American burger met frietjes en de rest had sushi besteld. Het restaurant zag er vanbinnen erg mooi uit. Het was in een chinees stijl ingericht.

Vrijdag 10 mei: vandaag stond ik rond 9 uur op om alle was te doen. Ik ben samen met kim alle was gaan doen. We zijn naar de wasserij gegaan en hebben onze was gewassen. Na ruim een uur gewacht te hebben konden we naar huis. Voor al die was wat we hadden hoefde ik nog geen 3 euro te betalen, dat is echt niets. Toen we thuis waren en alle was hadden op gehangen, zijn we lekker wezen shoppen en hebben we avonds bij de pizza hut gegeten.

Zaterdag 11 mei: vandaag zijn we de hele dag naar Bearland geweest en hebben we lekker gezwommen en zijn we gaan zonnen. Verder hebben we deze dag niet echt iets meer gedaan, lekker een rustig dagje

Zondag 12 mei: vandaag is het Moederdag 🌸. En ook ik heb eraan gedacht. Ongeveer 1 week van de voren had ik bij Greez een kaartje en een gepersonaliseerde merci doos voor mama besteld. Dit kon ik nu doen zonder dat mama iets door had. Toen het bij ons thuis was bezorgd en mama het open maakte, was ze helemaal verrast. Ze stuurde me een filmpje hoe blij ze ermee was. Ik heb haar over de FaceTime een hele fijne Moederdag gewenst, toch had ik haar even een lekkere knuffel en een zoen willen geven, maar dat doen we over 7 weken 😉

Vandaag zijn we op Moederdag naar het eiland Guimaras geweest. Dit was een mooi eiland met talrijk aan bossen. Het was een heel groen eiland. Om op Guimaras te komen, moet je met de boot er naar toe. We varen met de boot over heel erg helder, blauw water naar Goumaras. Toen we daar waren, hebben we een tricycel gepakt en zijn we naar het witte strand gegaan. Het was ongeveer 1 uur rijden met de tricycel. De motor begon onderweg raar te doen en toen zijn we gestopt. Het bleek dat de motor oververhit was en we niet verder konden. In now time had de chauffeur een andere tricycel voor ons geregeld, zodat we weer verder konden. Toen we bij het strand aan kwamen, hebben we lekker gezwommen en hebben we genoten van de zon. Toen we daar waren werden er de hele tijd foto’s van ons gemaakt. Sommige mensen vragen het, sommige mensen niet, sommige mensen komen zomaar op je handdoek liggen voor een foto. Het kan hier allemaal. Haha😂😂. Lekker van de zon genoten te hebben zijn we rond 16:00 uur weer terug naar huis gegaan. We namen weer een tricycel en ik mocht achterop de motor. We reden “op naar de boot”. Ik dacht dat die meneer de boot van half 5 wilde halen. Want eigenlijk is het een uurtje rijden maar we waren er in 30 min. Af en toe vond ik het best spannend, maar wel heel leuk, goed vasthouden maar!

Toen we met de boot naar IIoilo zijn gegaan, hebben we daar iets gegeten en zijn we met de jeepny naar huis gegaan. In de jeepny hebben we allemaal liedjes gezongen, dat was erg gezellig! Toen we thuis kwamen hebben Iza, Daan en ik nog een paar potjes getoept en zijn we vrijwel daarna lekker ons bedje in gekropen om te gaan slapen.

Maandag 13 april: vandaag hebben wij nog een dag vrij, omdat er in de Filipijnen vandaag verkiezingen zijn en de ziekenhuizen hier nu gesloten zijn. Vandaag hebben we niets gedaan en hebben we lekker uitgerust, om morgen weer fris en fruitig aan een nieuwe stage week te beginnen.

Dinsdag 14 april.

Vandaag begon onze stage in het health center. Toen ik stage liep in het ziekenhuis voel nik me nog steeds niet lekker en had ik veel last van buikpijn. Ik ben toen naar de dokter gegaan en die heeft me naar de check up gestuurd om me helemaal na te laten kijken. Toen ben ik ook nog naar een andere arts geweest en ze heeft mij ook helemaal onderzocht. Na alle onderzoeken is er gebleken dat ik een darminfectie en een urineweginfectie heb. Nu heb ik van de arts antibiotica gekregen. Hopelijk word ik snel weer beter

Woensdag 15 mei: Iza en kim zijn op Feald juty geweest en ik ben thuisgebleven, omdat ik van de dokter het advies kreeg om de komende dagen even rustig aan te doen. Wel ben ik deze dag samen met Janice wezen kijken waar we eventueel mijn scrubsuite kunnen laten maken. We zijn bij verschillende winkels geweest, maar iedereen had het veel ste druk. Toen heeft Janice aangeboden om het door een familielid te laten maken, dat vond ik prima. De volgende dag ben ik naar haar huis gegaan en heeft haar tante bij mij alle maten opgemeten, voor het maken van een scrubsuite. Toen alle maten waren opgemeten had Janice een lekker kommetje soep voor mij gemaakt. Dat was echt heerlijk, dat had ik echt gemist!!

Daarna ben ik weer naar het ziekenhuis (dit is de volgende dag) gegaan, toen ik op de eerste hulp kwam, was er een meisje dat haar hele hand was verbrand. Ik vroeg hoe het toch zo kwam, maar ze was te verlegen om me het te vertellen. Wat ik stoer vond maar ook een beetje vreemd was dat niemand met haar mee was, ze was helemaal alleen naar het ziekenhuis gekomen.

Verder op de dag kwam er een jonge jongen binnen en ik schat een jaar of 14, die een ontstoken testikels had. De arts heeft samen met de verpleegkundige het pus uit de testikels gehaald. Ze vertelde ons dat ze bij de jongen ook meteen een besnijdenis wilde uitvoeren. Ik was verbaasd, omdat ze dat meteen erachteraan wilden doen. Ook de besnijdenis ging goed en de jongen kon weer naar huis.

29D9C99A-A698-4EF4-8835-AD27A47D9991

Vrijdag 17 mei: Vandaag ga ik met 3 anderen naar het eiland Boracay. Om daar te komen moet je eerst een busreis afleggen van 5 uur. We zijn om 4:30 opgestaan en hebben ons klaar gemaakt voor vertrek. We stonden om 5:30 voor de kerk, waar we de bus zijn ingestapt. Het was me wel een hele lange rit. In de bus schut je de hele tijd op en neer, dus slapen zat er niet echt in. Ook reed de bus over hele onverharde wegen, ook zaten in heel veel wegen gaten, niet alle wegen waren even goed. Na ongeveer een busreis gehad te hebben van 6,5 uur zijn we aangekomen bij de terminal, waar we de boot konden pakken naar Boracay. Wij hadden de pech dat het echt superdruk was en we heel lang moesten wachten. Uiteindelijk hebben we 2 uur moeten wachten, voordat we de boot op konden. Toen we op de boot waren, konden we even lekker in de airco zitten. Dit was echt een hele luxe boot! De normale boten, ga je met een gammel plankje naar de boot toe en dat zit je op een houten plank als stoel en zit je heel erg dicht naast elkaar en deze boot had airco en had een soort van autostoelen. We waren allemaal erg moe en zijn in de boot gaan slapen, tot onze verbazing waren we binnen 10 min al bij het eiland, dat vonden we best jammer, omdat het zo heerlijk was op de boot!

7625BA30-6A6E-42BE-ACC0-0EB654C40817ABFB732A-5E48-48D3-9D1F-074CD5DBED03EF45375A-341D-40E7-AB41-2ED280C6501B

Toen we op Boracay waren hebben we zo snel mogelijk een tricycel gepakt om naar ons hotel te gaan. Toen we in het hotel waren en hadden ingecheckt, zijn we zo snel mogelijk naar onze kamer gegaan en hebben we daar onze eigen plekje van gemaakt voor de komende 4 dagen. Toen we klaar waren zijn we lekker uit gaan eten. En raad eens wat ze op de kaart hadden staan?! Carpaccio. Als je me kent, vind ik dat erg lekker! Ik was echt super blij, want dat was echt iets wat ik miste qua eten uit Nederland. Toen we lekker hadden gegeten zijn we naar een bar gegaan en hebben we daar wat cocktails genomen en hadden we daar shisha besteld. Ik had nog nooit voor mijn leven ooit shisha gerookt. Mam als je dit leest moet je niet schrikken, ik zal echt niet beginnen met roken. In het café hebben we 3 mannen ontmoet. Een man kwam uit Italië de andere kwam uit Frankrijk en de laatste man kwam uit Engeland. Samen hebben we een hele leuke avond gehad en hebben over van alles en nog wat over gehad. Daarna zijn we lekker naar huis gegaan en zijn we lekker gaan slapen. Trouwens het bed in het hotel licht echt heel erg lekker! Het zal wel weer een beetje afzien zijn als we teruggaan naar ons eigen huisje.

Zaterdag 18 mei:

Vandaag zijn we de hele dag naar het stand geweest en hebben we verschillende leuke foto’s gemaakt. En ja hoor ik ben weer verbrand, je moet je hier echt heel goed insmeren.

Vandaag hebben we lekker een rustige dag gehad en zijn we avonds gaan uiteten en zijn we niet heel laat naar bed gegaan.

115262D7-B9A5-46CE-B410-93EE32C848713559200C-4B84-44EC-A6F1-FD422F977F88

28627CE6-A01F-48BA-84AC-B2EF8DAAD5E0

Zondag 19 mei:

Quad rijden

Vandaag zijn we met zijn vieren quad wezen rijden door de bergen in Boracay. Dit was echt heel erg gaaf. Op de weg ernaartoe vond ik het wel spannend, omdat ik nog nooit quad had gereden. En toen ik daar was en alle regels zag staan en dat ik een contract moest tekenen dacht ik echt aan mezelf “waar ben ik aan begonnen” toen ik op de quad zat en mijn helm op had gedaan, dacht ik “laat het maar beginnen” als eerste hadden we een oefen parkoer, waar we even konden oefenen. Dit vond ik erg fijn! Niet bij iedereen ging het even soepel. Daarna zijn we met zijn allen de bossen in gegaan en hebben we mooie foto’s gemaakt. Halverwege de quad rit begon het ineens superhard te regenen, maar dat mocht de pret niet drukken.

8256D9C1-617D-4E12-9148-F9D2818245DAEF4F763E-BB5F-4BDD-95E6-ADFC104474E0

Toen we klaar waren met het quad rijden, zijn we naar ons hotel gegaan om ons te douchen, omdat we best wel vies waren geworden van de quad rit. Daarna zijn we gaan eten en hebben we een lekkere massage genomen. We hebben een massage voor een uur genomen en je hoefde er nog geen 10 euro voor te betalen. De massage was echt heerlijk en ik voelde me weer herboren. Na de massage zijn we naar een bandje gegaan en hebben we daar wat gegeten en gedronken. Het was een erg gezellige avond en de zangeres had wat verzoekjes van ons gezongen, dat was erg leuk.

Maandag 20 Mei: dit is de dag dat we het mooie Boracay gaan verlaten en weer terug gaan naar ons huisje in Miagoa. Vandaag hebben we een lange dag gehad en waren we rond 18:00 uur weer in het huisje en zijn we vrijwel direct gaan slapen.

Dinsdag 21 mei: Vandaag is onze eerste dag dat wij stagelopen in het Guimbal ziekenhuis. Ik ga jullie vertellen wat wij allemaal onze eerste stage dag hebben gedaan in het ziekenhuis. Ik leg jullie kort even uit, waar wij precies gaan stagelopen in het Guimbal ziekenhuis. In het ziekenhuis waar wij stagelopen, lopen we vooral mee op de operatiekamer en op de verloskamers. Ook hebben ze een spoedeisende hulp en meerdere kinderen en volwassen afdelingen. Het verschil is dat alle kinderen bij kinderen liggen en de volwassenen bij de volwassenen. In Nederland heb je voor een bepaald probleem een afdeling bijv. als je problemen hebt met je hart dan lig je op de cardiologie, maar hier liggen alle volwassen bij elkaar, ongeacht wat voor zieke of probleem de patiënt met zich mee draagt.

Bevalling

Toen onze dienst begon werden we meteen opgeroepen dat er een bevalling was. Er was een 36-jarige vrouw aan het bevallen. Toen wij de kamer binnen kwamen, had mw. al 8 tot 9 cm. ontsluiting. Ongeveer na een half uur zat mw. op de 10 cm en mocht ze gaan persen. Het was voor mw. haar eerste kindje. Je zag aan mw. dat ze erg veel pijn, maar ze liet het niet blijken. Ze was tijdens de bevalling erg rustig en gaf geen krimp. De verloskundige zag dat de opening van de vagina te klein was en om te voorkomen dat mw. inscheurt, hebben ze mw. ingeknipt. Waar ik zo verbaast om was, was dat de verloskundige zo mw. in deed knippen, zonder met haar te overleggen of iets te zeggen. Toen mw. was ingeknipt, verliep de bevalling voorspoedig en is mw. bevallen van een jongetje. Met moeder en kind ging alles goed! De baby was gezond! Ik vond het heel erg gaaf om een bevalling mee te maken. Ik vond het erg bijzonder dat er binnen een paar minuten een mooi wezentje uit de buik van de moeder komt. Wat ik ook zo mooi vond is je de blijdschap van de moeder zag en dat vind ik iets om nooit te vergeten. Toen het kindje geboren was moest ik wel een traatje weg pinken van blijdschap!

Liesbreuk

Na de bevalling stonden er 3 operaties op de planning. Alle 3 de patiënten werden geopereerd aan een liesbreuk. Van te voeren wordt er bij de patiënt een ruggenprik uitgevoerd, waarbij je het onderste deel van je lichaam niet meer voelt. Ook dit was weer vaccinerend om te zien, hoe ze dat doen.

Besnijdenis

Bij de laatste man voerde ze ook een liesbreuk uit en deden ze na het verhelpen van de liesbreuk een besnijdenis uitvoeren. De besnijdenis ging erg snel, het was al klaar voordat je er erg in had. Toch weet je van tevoren wat een besnijdenis is, maar als je het dan voor het eerst in het echt ziet is het best wel raar, vond ik.  Daarna is dhr. naar de verkoeverkamer gebracht.

Dit was een dag met erg veel indrukken en we waren er alle 3 best wel erg moe van. Op weg naar huis hebben we de dag na besproken in de jeepny. En we vertelde elkaar dat we het een super leuke eerste dag vonden.

Dit was het einde van mijn blog en tot de volgende keer!

Fijne avond allemaal!

Knuffel,

Xxx Iris

1. Inge Kuenen:
    22 mei 2019
    Alweer een hele mooie blog! Wat maak je veel mooie dingen mee. Nog veel plezier!
  2. Christel Kuenen:
    22 mei 2019
    Hoi hoi,
    Wat maak je toch geweldige dingen mee Iris!!!
    Geweldig alllemaal... jammer dat je beetje ziekjes bent geweest.
    Maar geniet en werk maar lekker.
    Wachtend op de volgende blog👌